Oervoeding

person holding barbell

Gezonde voeding als een oermens

Genen zijn als een receptenboek met instructies voor ons lichaam. Ze veranderen niet snel en de informatie in onze genen lijkt veel op die van onze voorouders, zo’n 40.000 jaar geleden. Toen aten mensen alleen wat ze in de natuur konden vinden en dat is waar onze genen vooral voor gemaakt zijn.

Vroeger moest men actief op zoek gaan naar eten, zonder handige hulpmiddelen zoals koelkasten en winkels. Eten werd soms opgeslagen als vet voor als er later niet genoeg te vinden was. Veel bewegen en soms niet veel eten paste bij deze manier van leven.

Tegenwoordig is eten overal makkelijk te vinden en we eten vaak meer dan nodig. Ons lichaam slaat extra voedsel op als vet, net als vroeger, maar we gebruiken onze reserves zelden.

Vroeger bestond het dieet uit natuurlijke, onverwerkte producten zoals wild, vis, eieren en fruit. Maar nu eten we veel bewerkte producten met suiker en kunstmatige ingrediënten. Dit zorgt voor gezondheidsproblemen die mensen die nog steeds leven als jager-verzamelaars, niet hebben. We leven nu langer, maar dat betekent niet altijd dat we gezonder zijn.

Gezonde voeding, algemene adviezen

Voedingsmiddelen bevatten verschillende stoffen die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. We kunnen deze stoffen verdelen in twee groepen: grote bouwstenen en kleine bouwstenen.

De grote bouwstenen noemen we macronutriënten. Dit zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Ons lichaam heeft hier veel van nodig. Ze geven ons energie of helpen ons lichaam om te groeien en te herstellen. Hoewel water en vezels uit groente en fruit ons geen energie geven, behoren ze toch tot de grote bouwstenen.

De kleine bouwstenen zijn de micronutriënten. Dit zijn vitaminen, mineralen, sporenelementen en plantenstoffen. We hebben hier maar een beetje van nodig, maar ze zijn heel belangrijk. Zonder deze kleine bouwstenen kunnen de grote bouwstenen hun werk niet goed doen.

Het is dus belangrijk om de juiste hoeveelheid van deze grote en kleine bouwstenen binnen te krijgen en dat ze goed in balans zijn. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam optimaal kan werken.

Zorg voor voldoende vocht

Water is heel belangrijk voor ons lichaam. Het zorgt ervoor dat alles in ons lichaam goed kan werken. Het helpt voedingsstoffen en afvalstoffen te vervoeren, zorgt dat we energie kunnen maken, houdt onze temperatuur op peil en maakt dat we ons soepel kunnen bewegen. Volwassenen hebben elke dag 2 tot 3 liter vocht nodig, met belangrijke mineralen erin. Als je water drinkt met een beetje ongeraffineerd zeezout, krijg je veel goede mineralen binnen. Gewoon keukenzout is niet zo goed, dat kan je bloeddruk verhogen. Kruidenthee of aangelengd groentesap zijn ook oké. Pas op met veel koffie of zwarte thee, want daarvan verlies je juist vocht. Als het warm is of als je sport, moet je meer drinken dan normaal.

Eet rustig en kauw goed

Spijsvertering start in de mond wanneer we beginnen te kauwen. Dit kauwen zorgt ervoor dat ons lichaam stoffen gaat aanmaken die helpen het voedsel af te breken. Zo wordt het eten goed verteerd en blijven onze darmen gezond. Als we echter gehaast zijn en stress hebben, maakt ons lichaam een stof aan, cortisol genoemd, die de spijsvertering kan vertragen. Cortisol kan ook de groei van cellen in de darm die belangrijk zijn voor de vertering en het herstel van weefsels negatief beïnvloeden.

Vervang belastende producten door minder belastende producten

Eet zoveel mogelijk verse producten zonder toegevoegde kunstmatige stoffen, het liefst als ze biologisch zijn. Biologische voeding heeft vaak minder chemicaliën die gebruikt worden om ongedierte weg te houden en zit vol met goede voedingsstoffen die planten helpen sterk te blijven. Deze voedingsstoffen, ‘fytonutriënten’ genoemd, helpen ons ook om gezonder te blijven. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen om minder vaak ziek te worden en om het risico op hartziektes, kanker, auto-immuunziekten, allergieën en ontstekingsziekten te verlagen.

Maak ruim gebruik van ongeraffineerde producten

Ongeraffineerde (lees: onbewerkte) en natuurlijke producten zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Gebruik daarom dagelijks ruim voldoende groenten, fruit, paddenstoelen, knollen en wortelgewassen.

Beperk het gebruik van geraffineerde producten

Voedingsproducten die veel bewerkt zijn, zoals snacks en kant-en-klaarmaaltijden, bevatten minder goede voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Deze stoffen gaan verloren tijdens de productie. Het eten van deze producten vraagt ook meer vitaminen en mineralen van ons lichaam om ze te verwerken en ze kunnen voor extra werk zorgen voor de alvleesklier en lever. Probeer daarom minder van zulke producten te eten, zoals witbrood, pasta, en suikerrijke producten zoals koekjes en frisdrank, en ook geen kant-en-klaar producten en diverse poeders voor eten en drinken.

Zorg voor de juiste vetten

Vetten zijn belangrijk voor ons lijf. Ze helpen de hersenen en zenuwen goed te werken, geven energie en zijn nodig om bepaalde hormonen te maken. Het is wel belangrijk om de goede vetten te eten. Goede vetten zitten in vis en wild vlees (zoals EPA en DHA), in olijfolie (omega 9) en in kokosvet (laurinezuur). Als je niet genoeg EPA en DHA binnenkrijgt, kunnen de hersenen en zenuwen problemen krijgen.

Maar sommige vetten zijn niet zo goed, zoals linolzuur. Dit zit in zonnebloemolie, margarine en bepaalde bak- en braadproducten. Het kan ontstekingen veroorzaken en is vooral slecht als je het verhit, omdat het dan giftig kan worden. Daarom kun je beter olijfolie, roomboter of kokosolie gebruiken om mee te koken en te bakken, en roomboter om op je brood te smeren.

Zorg voor voldoende eiwit

Eiwitten zijn heel belangrijk voor ons lichaam. Ze helpen bij het maken van belangrijke stoffen en zorgen ervoor dat ons lichaam goed gebouwd is en werkt. Als je niet genoeg eiwitten eet, kun je problemen krijgen zoals minder energie en moeite met op gewicht blijven.

Het is slim om verschillende soorten eiwitten te eten: ongeveer twee derde van dierlijke oorsprong (zoals vis, vlees, eieren en insecten) en een derde van planten (zoals noten, zaden en bonen).

Koeienzuivel kan moeilijk te verteren zijn en geeft je niet veel goeds. Zuivel van geiten, schapen of paarden is een betere keuze omdat je lichaam dit makkelijker kan verwerken.

Dieren die vrij en natuurlijk leven of ecologisch gehouden worden zijn ook een goede keuze. Ze leveren eiwitten van hogere kwaliteit. Dieren die weinig bewegen, hebben minder goede eiwitten.

De voeding van ons voedsel bepaalt de kwaliteit

Dieren die gras of algen eten, zoals koeien en vissen, kunnen goede vetten zoals EPA en DHA aanmaken. Deze vetten zijn belangrijk voor ons en werken tegen ontstekingen. Dieren die voedsel zoals soja, maïs, of graan eten, maken een ander soort vet, linolzuur, dat juist kan leiden tot meer ontstekingen in ons lichaam.

Als dieren vrij rondlopen en natuurlijk voedsel eten, zoals wilde dieren dat doen, dan is hun vlees en de producten zoals melk, kaas en eieren die ze geven, vaak gezonder. Ze bevatten meer van de goede vetten EPA en DHA. Dieren die in een boerderij opgroeien en soja of graan krijgen, hebben minder van deze goede vetten. Dit geldt ook voor gekweekte vis, die meestal ook soja en graan eet, vergeleken met wilde vis.

Kortom, producten van dieren die natuurlijk voedsel eten, zijn beter voor onze gezondheid.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *